Girlboss - recension

Nu har jag sett klart på Girlboss 13 avsnitt. Det gick fort att kolla igenom avsnitten, då det är en ganska lättsam och underhållande serie. Serien handlar om 23årige Sophia som har svårt att finna sig i vuxenlivet. Hon är inte mogen nog att behålla ett jobb tillräckligt länga för att kunna betala sin hyra. Hon vet inte riktigt vad hon vill i liviet när hon i en second hand-butik hittar en dyr vintagejacka för endast 12$. Som hon dessutom lyckas pruta ner till 9$. Hon säljer den på ebay för en stor summa pengar och bestämmer sig för att "flippa" kläder ska bli hennes grej.

Det bästa med serien är nästan fotot och miljön. Det är så härliga färger och San Francisco-miljön är underbar. En annan sak som jag gillar jättemycket är alla 2006-referenser. Det problematiska med serien är huvudpersonen Sophia. Hon är långt ifrån likeable, och kan vara väldigt irriterande ibland. Framför allt när alla runt omkring henne behandlar henne väl, men de får mest skit tillbaka. Det finns många andra härliga karaktärer dock, bland annat en mor och son-duo, hennes bästis Annie och grannen Lionel för att nämna några.

Jag gillade Sophias bästa vän, Annie. Även om hon var allmänt galen så fick hon Sophia ner på jorden. Jag gillade också hennes relation till Britney ;) Tyckte Sophia var så orättvis när Annie sa att hon hellre jobbar på Nasty Gal än på sitt gamla jobb. Att hon inte insåg hur mycket Annie redan gjorde, och att man inte kan driva ett företag helt själv? Aja, hon tog ju sitt förnuft till fånga tillslut.

Och vi måste prata om Sophia och Shane. Jag gillade Shane direkt, tyckte han var alldeles för bra för Sophia. Men samtidigt så passade dom bra ihop, han tog ner henne på jorden lite och jag tycker hon växte upp lite tillsammans med honom och insåg att hon inte bara kan sätta sig själv först. Men trots sina olikheter verkade dom hitta tillbaka till varandra och var ett jättegulligt par som stöttade varandra. Så är Shane otrogen. Varför?! Okej om han tyckte att Sophia gav honom för lite tid eller uppmärksamhet (vilket hon antagligen gjorde) så är det inte okej. Då borde han bara gjort slut med henne istället. Det var så jobbigt att se hur hon mådde efter hon kommit på Shane och den där andra tjejen, och hur hon ändå sov (läs: låg vaken) hos honom efter det. Hon ville ju inte förlora det dom hade, men ändå kunde hon inte fortsätta som vanligt. Jag tycker deras break up-scene var väldigt känslosam och realistisk. Den påminde jättemycket om den scenen i Vänner när Ross och Rachel gör slut, och dom sitter uppe en hel natt och bara pratar och pratar. De måste ha tagit inspiration från den. Men det tråkiga var att jag verkligen gillade Shane. Han var så himla fin och verkligen genomsnäll person. Aaaargh, det sista jag förväntade mig var att det var han som skulle förstöra det och inte Sophia.

Jag hoppas verkligen på en andra säsong! Första slutar ju precis vid lanseringen av företaget, och allt kan ju inte gå problemfritt efter det, så det hade varit kul att se vad som händer härnäst. En annan sak jag hade velat se mer av i en potentionell säsong två är en större karaktärsutveckling hos Sophia. Visst blir hon bättre och bättre under tidens gång, men hon är fortfarande egocentrisk och impulsiv. Så en mer mogen och vuxen Sophia hade jag velat se.