The Handmaid's Tale - första tre avsnitten

 
HBO släppte förra veckan de tre första avsnittet av The Handmaid's Tale. Serien är baserad på en bok med samma namn, skriven 1985 av Margaret Atwood. Det är en dystopisk bok som utspelar sig i den nära framtiden, där kvinnor har förlorat sin rätt i samhället. De får inte arbeta, de har ingen frihet och de är inte ens tillåtna att läsa. Pågrund av föroreningar så har fertiliteten hos kvinnor påverkats, och möjligheten att få barn har blivit mycket svårare. Därför behöver vissa kvinnor, the handmaid's, arbeta hos en familj där frun är infertil, i syfte att reproducera. Vi får följa en av dessa handmaid's, Offred, och se hur hennes liv ser ut. Genom tillbaka blickar jämförs hennes nuvarande liv mot det hon hade innan reformen, då hon hade man, barn och ett bra jobb.
 
Det är en oerhört välgjord serie. Världen de lever i är väldigt olik den vi lever i idag, och därför kan det vara svårt att hänga med i allt som händer. Om man inte har läst boken (vilket jag inte har) så finns det många detaljer som man inte riktigt förstår än. Men jag tycker serien förklarar hur allt ligger till, framför tack vare att vi får höra Offreds tankar, där hon ofta funkar lite som en berättarröst. Det finns också många kända ansikten med i serien. I huvudrollen ser vi Elisabeth Moss (Mad Men), andra skådespelare är Yvonne Strahovski (Chuck), Alexis Bledel (Gilmore Girls) och Samira Wiley (OITNB). Var även jättekul att se Ann Dowd, som spelade Patti i The Leftovers!
 
 
Jag hade egentligen inte tänkt kolla på serien, jag vet inte riktigt varför. Tror inte den lockade, men jag visste inte ens vad den handlade om. Har för mig att jag kollade på trailern, men fick inte riktigt ett grepp om serien. Men efter att ha läst några recensioner som sa att det var en bra adaption av deras favoritbok, så tänkte jag att jag ger serien en chans. Jag gillar när de utgår från en bok när de gör en serie, och framför allt om de verkligen lyckas förmedla samma känsla. Eftersom jag inte läst boken kan ju jag inte avgöra hur väl detta görs, men de har fått ihop duktiga skådespelare och den är väldigt vackert fotat. Jag älskar också den moderna musiken som kommer lite då och då, och som känns väldigt out of place i detta sammanhanget. Trots att det utspelar sig i nutiden/framtiden så känns det som vi flyttat oss några hundra år tillbaka i tiden.
 
 
Det är svårt att veta vem man kan lita på. Jag var lite misstänksam mot Ofglen (Bledel) i början, men efter det som hände med henne i slutet på tredje avsnittet litar jag på henne fullt ut. Jag hoppas hon inte blir nedslagen av det hemska som hände, utan hittar kraft och ilska att slå emot ännu mer. Med en tillräckligt stark revolution måste de ju kunna bryta detta beteendet. Samtidigt är det svårt att förstå hur detta kunde hända från början, men som Offred sa så skedde det ju gradvis. Jag gillar också Serena Joy. Även om hon behandlar Offred väldigt dåligt till och från så känns det som hon är god innerst inne, men att hennes maktposition och vilja att ha barn har tagit över hennes handlingar. 
 
Det finns fortfarande många pusselbitar att pussla ihop, men jag tycker handlingen är intressant och det ska bli kul att fortsätta följa serien. Jag hoppas kvalitén håller i sig i de resetrande avsnitten.
 

Kommentera här: